zondag 29 november 2015

Berencake

Maandag is Kwinten jarig. Hij wordt 6 jaar. Hij is de oudste zoon van onze beste vrienden. Mijn vriend heeft jarenlang met de papa van Kwinten in de klas gezeten en toen ik mijn vriend 10 jaar geleden leerde kennen, klikte het meteen ook met Kwintens ouders. Ondertussen is mijn vriend peter geworden van de oudste zus van Kwinten en in september werd ik meter van Kwintens kleine broertje. We zijn dus bijna familie geworden en ik kom regelmatig over de vloer bij hen. We helpen elkaar waar we kunnen: een beetje opruimen, kindjes hun pyjama aandoen, gerief uitlenen, ...
In de zomer had ik mijn bakvormen uitgeleend zodat ze een leuke cake zouden kunnen bakken.
En toen zag Kwinten mijn berenvorm. Hij wilde meteen ook zo'n cake, dus beloofde ik hem dat ik voor zijn verjaardag een berencake zou maken.

Dus stond ik zaterdag in de keuken met een prachtig idee, hopend dat het zou lukken.
Normaal maak ik een gewone witte of bruine cake en werk ik die achteraf af met bruine of witte chocolade om de oogjes, pootjes en het snoetje duidelijker te maken. Maar dit keer wilde ik de details meteen in bruine cake doen, dan een laagje witte cake en daarna de rest van het deeg afwisselen om zebra-strepen te krijgen.

De cake-mixen uit dozen waar je zelf nog eieren, boter en melk moet aan toevoegen vind ik heel lekker, die smaken even lekker als een volledig zelfgemaakte cake.
Ik vond nog een doos witte cake in de kast, dus begon ik mijn deeg te maken. Als het deeg klaar was, schepte ik een deel over in een andere pot en zeefde ik cacao-poeder bij de rest van het deeg om bruin deeg te hebben.

Mijn vorm vette ik in met een spuitbus. Daarna deed ik een deel van het bruine deeg in een plastic zakje en knipte ik de punt er af om een spuitzak te hebben.
Ik spoot bruin deeg op de oren, ogen, snoet, pootjes en de navel.


Volgens het recept liet ik de oven voorverwarmen op 160 graden en bakte ik de cake zo'n 10 minuten totdat het hard was.
Dan deed ik een laag witte cake over de bruine delen. Ik had blijkbaar te weinig deeg apart gehouden als wit deeg, dus goot ik het er allemaal in.


Opnieuw liet ik dit bakken, maar ik was een beetje ongeduldig waardoor ik te snel het overige, bruine deeg er bij deed en dit door het witte deeg zakte.
Zo zag de gebakken onderkant van de beer er uit.


Toen hoopte ik nog dat de snoet en de pootjes er goed uit zouden zien.
Ik liet de beer zo'n 10 minuten afkoelen in de vorm en draaide hem daarna om op een taartrooster.


Dit was niet wat ik hoopte te zien!
Op de foto valt het allemaal nog mee, maar als je goed kijkt zie je dat het snoetje en de rechter poot niet aan elkaar hangen. Een aantal van de bruine stukken waren in de vorm blijven plakken en heb ik er uit gepeuterd en toch nog op de cake gelegd. Enkel de oogjes en de oren waren wel goed gelukt.
Ik ga dit zeker nog eens proberen, maar misschien moet ik na het invetten van de vorm toch nog bloem strooien en ik ga op het internet tips zoeken hoe ik het de volgende keer beter kan doen.

Maar, het allerbelangrijkste, de cake was superlekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten