zondag 29 november 2015

Pop-up kaart

Voor verjaardagen en andere feesten maak ik graag zelf een kaartje of een geschenkje. Meestal heb ik al lang een goed idee, maar begin ik niet op tijd. Ook deze week was het weer zover.
Mijn nichtje verjaarde vrijdag en mijn plan om woensdag een kaartje te maken viel in het water omdat ik een verjaardagsfeestje, waar mijn zoontjes en ik op verwacht werden, vergeten was.
Dus ben ik pas donderdagavond begonnen met het kaartje en heb ik het vrijdagmiddag afgewerkt.
Ik stuur mijn kaartjes niet met de post op, maar ik neem er een foto van en stuur die per mail door en geef het kaartje af de eerstvolgende keer dat ik de jarige zie.

Mijn allereerste pop-up kaart was heel eenvoudig. Drie gestapelde geschenkjes met een babyprint als voorkant van het kaartje. Dit kaartje was voor iemand die haar zwangerschap aangekondigd had en ik heb het 's avonds gemaakt om het haar de volgende dag te kunnen geven.



Dit keer wilde ik opnieuw een pop-up kaart maken, maar het mocht al wat ingewikkelder zijn. Al doende leert men, dus geef ik hieronder mijn tips mee.



Voor dit kaartje zocht ik een mooi voorbeeld op internet met een printbaar patroon.

Het meest ideaal had ik het patroon geprint op het kaartje, maar ik wilde liever dik papier gebruiken en ik denk dat mijn printer dit niet had aangekund.
Ik knipte het patroon en het kaartje op A5 formaat (halve A4).
De kaart-vouwlijn op het patroon moest mooi in het midden van het kaartje komen, dus heb ik een boordje van het patroon omgevouwen waardoor ik het ook gemakkelijk kon vastmaken aan het kaartje.


Leg het patroon op het kaartje en snij alle lijntjes (niet de vouw lijnen) met een hobby mes. Ik gebruikte een lat om mooi recht te snijden.



Als alles gesneden is, is dit het resultaat.
Nu komt het moeilijkste werk: vouwen.
Ik ben begonnen met de kaart in twee te vouwen, maar natuurlijk enkel de zijkant en niet de tekening.





Het gemakkelijkste is om onderaan de kaart te beginnen. Door de kaart een beetje dicht te vouwen, lijkt de tekening zichzelf al te vouwen, maar zeker met de smalle stukjes was het niet gemakkelijk om alles goed te krijgen.






En dit was het resultaat na het vouwen.
Voor de buitenkant koos ik opnieuw dik papier omdat ik met mijn eerste pop-up kaart gemerkt had dat dun papier begint te golven als je het op elkaar lijmt.
Je kan allerlei kleuren papier gebruiken, ook met een motief op, maar om de tekening het mooist te laten uitkomen kan je best papier kiezen met een gekleurde achterkant.



Snij eerst de buitenkant van het kaartje in het juiste formaat, vouw het dubbel en doe dan lijm op het blad met de tekening, zo ben je zeker dat je de tekening niet vastlijmt.
Gebruik geen lijm op waterbasis (vb kinderlijm) want die doet het papier erg golven, maar dringt ook in het papier. Een lijmstift is ideaal, maar doet dun papier golven.

En als alles goed gegaan is, is dit het resulaat!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten