woensdag 31 augustus 2016

Kinderuitspraken

Kinderen hebben heel veel fantasie en linken dingen aan elkaar die voor ons onzin lijken, maar voor hen echt zijn.
In ons gezin is dit net zo.
Hier vind je een bloemlezing van de gesprekjes die ik met mijn zoontjes voerde, en dan vooral met mijn oudste zoon die toen 4 jaar was. Onze jongste zoon was toen 1,5 tot 2 jaar, maar hij is pas redelijk beginnen praten toen hij bijna 2,5 jaar was.



Met mijn twee slapende kinderen in de wagen schuif ik aan aan een rotonde. Plots hoor ik de sirene van een ambulance. Ik zet de wagen snel aan de kant zodat de ziekenwagen door kan rijden. Mijn oudste zoon wordt gewekt door het lawaai en ik vind het het ideale moment om hem uit te leggen dat je aan de kant moet gaan als er een ambulance met sirene en/of lichten aan komt. "Maar wat gebeurt er als de auto's niet aan de kant gaan?", vraagt hij, maar hij heeft al meteen zelf het antwoord klaar: "Dan stapt de meneer uit en roept: (en mijn zoontje roept zo luid en boos hij kan) "Ga weg! Ga weg!". Even vreesde ik dat kleine broer zou huilen van de schrik door die boze toon, maar uiteindelijk was ik het die traantjes liet ... van het lachen.


---


In de auto op de achterbank:

Kleine broer stoot geluidjes uit, hij kan nog niet echt praten.
Grote broer: "Stil zijn, broer, anders gaat mama verkeerd rijden!"


---


Mijn vier-jarige zoon zit aan de ontbijttafel met een ontbijtkoek:

"Kijk, ik eet een drie-clairtje!"


---


We kijken samen naar het 13u journaal op één en zien het bericht over de verjaardag van Will Tura.
Ik leg uit aan mijn oudste zoon dat die zanger vandaag jarig is. Zijn reactie:

"Dan moeten we bloemen plukken en dan een gaatje in de tv maken zodat we de bloemen kunnen geven."


---


Na een verkwikkende ochtenddouche, kom ik naar beneden.
Mijn jongste zoon toont een giraf en zegt trots: "paaa". "Jaaaa, een paard!" Welja, eigenlijk een giraf, maar ik ben super blij dat hij een woordje zegt omdat we soms beginnen te twijfelen aan de taalontwikkeling van onze 2-jarige.
Maar plots loopt er melk uit ons klein mannetje zijn mondje. Als baby spuugde hij ook al als hij kaka moest doen en nu heeft hij weer zo'n periode.
Grote broer reageert: "Kijk, broer is overgegeeft!"


---


Papa herstelt de deur van de koelkast. Onze 4-jarige komt er bij staan.
"Ik ga aan mijn vriendje vertellen dat papa de dijskast kapot gemaakt heeft."
Ik dacht dat ik hem verkeerd begrepen had en vraag: "De wát?".
"De dijskast!"
Pas 's avonds begrijp ik waarom hij dat verkeerd zegt als ik hoor wat mijn vriend zegt: "Ga je de kaas in d'ijskast leggen?"
Later valt het mij op dat zijn ijsjes ook vreemd klinken. Ons zoontje eet geen 'ijsjes', maar 'nijsjes'.
Natuurlijk, want hoe vaak vragen wij niet: "Wil je 'n ijsje?"


---


Onze oudste zoon is nog niet zo vertrouwd met poezen, maar vandaag, na schooltijd, komt er een kat naar ons dus waagt hij zijn kans om hem te aaien.
Hij aait wat onwennig en springt nu en dan giechelend achteruit.
"Mama, ik zat tegen de staart."
Ik leg uit dat je de staart wel mag aaien, maar dat je er niet mag aan trekken.
"Ja, want anders is de staart er af en dan moet je naar 't spoed. En dan moeten ze de staart er weer aan doen en dat gaat niet goed. Misschien moeten ze het dan met plakband doen en dat heeft de poes niet graag."


---


Mijn oudste zoon eet een chocolade muntje dat hij van de Sint gekregen heeft.
"Mama, er bestaan ook chocolade muntjes, hé?"
"En wat denk je dat je aan het eten bent?"
"Een centje!"


---


Deze middag komt Sinterklaas naar de school van onze zoon, dus wil ik vanmorgen polsen of mijn kleuter er zin in heeft.
"Wie komt er vanmiddag naar school?"
"Mama!"
"Ja, maar er komt nog iemand anders."
"Oma? ... Opa?"
"Nee, zij komen niet. Er komt iemand met zijn vriend."
"Mijn peter!"
"Nee, niet jouw peter." Maar dat was een goeie gok want zijn peter heeft een vriend.
"De vriend van mijn peter?"
"Nee, hij ook niet. De vriend is zwart."
"Zwarte Piet!"
"Ja! En wie nog?"
"Nog een zwarte piet?"
Pff, ik geef het op!
"Sinterklaas!"
Amaai, dat heeft lang geduurd.
Maar zoonlief zag het volledig zitten en heeft geen enkel traantje gelaten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten