maandag 19 september 2016

Vermageren zonder dieet

Toen ik 'jong' was (alsof ik nu oud ben :-) ) had ik geen problemen om mijn gewicht te behouden. Ik kon eten en drinken wat ik wou en toch bleef mijn gewicht rond het zelfde getal hangen.

Dit veranderde toen ik mijn eerste kindje kreeg. Ik kwam zo'n 15 kg bij tijdens de zwangerschap en een combinatie van slechte gewoontes zorgde er voor dat er 7 kg bleef aan plakken.

Aangezien we toch een tweede kindje wilden, vond ik het niet nodig om al mijn zwangerschapskilo's kwijt te geraken vóór mijn volgende zwangerschap (grote fout! als ik het opnieuw kon doen, zou ik wel eerst die kilo's proberen kwijt te raken en dan pas aan een tweede kindje beginnen).
Mijn tweede zwangerschap leverde mij (naast een wolk van een baby) zo'n 11 kilo op, bovenop die 7 kilo die ik vooraf al te veel had.

De eerste maanden gingen de kilo's er goed af. Maar om één of andere reden kwamen die verloren zwangerschapskilo's er na verloop van tijd weer bij.

Nu, drie jaar later, weeg ik 10 kilo meer dan mijn gewicht vóór mijn eerste zwangerschap.

Ik weet dat gewicht niet alles is, in de eerste plaats moet je je goed in je vel voelen en daarnaast doet het uitzicht van de lichaam ook veel. Bij mij is alles mooi in balans, ik ben overal bijgekomen, waardoor het niet zo opvalt dat ik 10 kilo te veel weeg.

Wat mij vooral de ogen heeft geopend is dat ik een paar maanden geleden een jurkje kocht om naar een huwelijksfeest te gaan en dat het mij na amper twee maanden niet meer flatteerde. Als ik zo door zou gaan zou ik binnenkort 15 kilo te veel wegen en dan 20 kilo en dan ...

Tijd voor actie!

Ik geloof niet dat diëten die je leefwijze volledig omgooien kunnen werken, of toch zeker niet voor mij. Ik kan me niet inbeelden dat ik bijvoorbeeld geen chocolade meer zou eten en twee maal per week naar de fitness zou gaan.
Diëten die bepaalde voedingsgroepen afschaffen, vind ik ook geen goed idee. Nooit meer aardappels eten? Nee, daar begin ik niet aan. Niet dat ik zo'n grote aardappel fan ben, maar afgewisseld met rijst, couscous, pasta, ... is een paar stukjes aardappel bij een maaltijd wel eens lekker.

Ik wil werken op vier punten:

  • slapen
  • bewegen
  • drinken
  • eten

Slapen

Voldoende slapen is nodig om overdag goed te kunnen functioneren, dat weet waarschijnlijk iedereen ondertussen. Maar als je moe bent ga je ook sneller naar ongezond voedsel grijpen. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een pizza in de oven te schuiven dan groenten snijden, vlees bakken, aardappelen koken, ...

De hoeveelheid slaap die je nodig hebt, verschilt voor iedereen. Wij zijn lange slapers (de kinderen gelukkig ook). Acht uren slaap is voor ons een minimum, met negen uur ben ik blij en mijn partner zou wel nog meer slapen als hij er de tijd voor had.
Andere mensen hebben (veel) minder slaap nodig of denken dat ze genoeg hebben met slechts een paar uurtjes slaap per nacht.

En inderdaad: slapen is/lijkt verloren tijd, maar na voldoende nachtrust heb je de volgende dag veel meer levenskwaliteit, je bent minder humeurig, hebt meer energie en krijgt meer dingen gedaan.

Er wordt gezegd dat je best elke dag (ook in het weekend) rond het zelfde uur opstaat. Daar kan ik in komen, maar aanlokkelijk is het zeker niet. Met kinderen in huis is het in ieder geval een stuk gemakkelijker om elke dag rond het zelfde uur op te staan. Probeer in ieder geval het verschil tussen werkdagen en rustdagen niet té groot te maken. En als je in de week voldoende slaapt, hoef je in het weekend niet bij te slapen.


Hoe begin je er aan?

Bedenk eens hoe laat je meestal gaat slapen. Ga dan, vanaf vanavond, een half uurtje vroeger naar bed. Hou dit een paar dagen vol.

Word je 's morgens vroeger wakker dan nodig en ben je uitgeslapen? Ga dan 's avonds een kwartiertje later naar bed.

Word je 's morgens nog steeds met de wekker wakker of voel je je overdag slaperig? Ga dan 's avonds nog een halfuurtje vroeger naar bed.

Zoek op deze manier wat voor jou het ideale moment is om te gaan slapen.

Ik probeer elke avond tegen 22u in bed te liggen en ik word rond 7u wakker (dankzij de kinderen die dan bij ons in bed komen liggen).



Bewegen

Zoals ik al zei heb ik geen zin om wekelijks naar de fitness te gaan. Ik hou er niet van om in groepen vreemde mensen terecht te komen. Versta me niet verkeerd, ik leer graag nieuwe mensen kennen, maar ik word heel onzeker bij groepen mensen die ik niet (goed) ken.

Dus zocht ik naar een andere manier om te bewegen. Ik besefte dat bewegen niet per se betekent dat je moet zweten in de gymzaal, elke stap die je zet, is een beweging en is goed voor je.

Ik draag al een hele tijd het sporthorloge Garmin Vivosmart HR. Deze houdt mijn stappen bij, het aantal trappen die ik opgelopen heb en het aantal minuten intensieve training per week. Als ik hem via Bluetooth verbind met mijn smartphone zie ik in mooie grafiekjes hoeveel beweging ik heb gehad.
De laatste weken (toen ik veel bij kwam) merkte ik dat ik met moeite nog 3 000 stappen per dag zette. Dit is natuurlijk veel te weinig. Vaak wordt gezegd dat je 10 000 stappen per dag moet halen, maar zeker voor mensen met een zittend beroep is dat moeilijk haalbaar.

Mijn principe is dat je beter een haalbaar doel kunt stellen dan dat je gefrustreerd geraakt omdat je een veel te hoog doel nooit kan bereiken.

Behalve dat beweging goed is voor je lichaam in het algemeen, zorgt beweging ook voor een betere darmdoorstroming. En dit is ook noodzakelijk om je goed in je vel te voelen en om te vermageren.


Hoe begin je er aan?

Wil je graag sporten? Doe dat dan! Zoek geen uitvluchten en ga gewoon na het werk of in de middagpauze sporten.
Ben je, zoals ik, een type dat liever niet sport? Zet dan meer stappen en bouw meer beweging in in het dagelijks leven (dit geldt natuurlijk ook voor mensen die graag sporten).

Woon of werk je in een gebouw met een lift? Begin dan met de trap te nemen als je naar beneden gaat. Desnoods begin je met slechts één verdieping per keer. Lukt het om één verdieping naar beneden te komen zonder buiten adem te zijn? Ga dan twee verdiepingen met de trap naar beneden. Kan je het hele eind met de trap naar beneden? Begin dan een verdieping te voet naar boven te gaan en bouw dit op tot dat je zowel naar beneden als naar boven de lift niet meer nodig hebt.

Parkeer je normaal zo dicht mogelijk bij de deur? Zet dan nu de wagen een paar plaatsen verder.

Ben je vergeten om iets mee te brengen naar beneden? Haal het dan zelf in de plaats van dit te vragen aan de kinderen of aan je partner.

Als je de was wil ophangen of plooien, zet dan de wasmand een eind weg van de wasdraad of de tafel, zo kan je bij elk stuk dat je wil ophangen of plooien een aantal extra stappen zetten. Geplooide handdoeken naar boven brengen? Als ik veel tijd heb en nog niet veel stappen dan doe ik dat stuk per stuk.

Als je aan het telefoneren bent, kan je rondjes lopen in de tuin of rond de tafel. Doe dit enkel als je alleen thuis bent want niet alle huisgenoten vinden dit even leuk.

Heb je tijd, dan kan je ook een dagelijkse wandeling inbouwen. Wil je niet zinloos wandelen dan kan je elke keer een paar lege glazen potten of flessen mee nemen en droppen in de glascontainer om daarna via een omweg naar huis te gaan. Maak je gebruik van een strijkdienst op wandelafstand dan kan je even goed de was te voet ophalen. Ik geef toe dat het er gek kan uit zien als mensen me met mijn proper gestreken hemden over straat zien lopen, maar dat maakt mij niet uit, ondertussen heb ik weer wat meer stappen gezet.

Heb je een winkel op fietsafstand, ga dan met de fiets in plaats van met de auto. Onze wekelijkse boodschappen doet mijn vriend met de auto, maar tussendoor kan ik met de fiets naar de Aldi of de bakker. Hiervoor moet ik in het totaal een kleine tien kilometer fietsen waar ik ongeveer een half uurtje over doe. En met mijn fietszakken kan ik toch aardig wat zaken mee brengen.

Mijn doel is om dagelijks 5 000 stappen te zetten en minimum één keer per week met de fiets naar de stad te gaan.


Drinken

Water! Water! Water!

Duidelijk?

De beste drank die je kunt drinken is water. Het lest de dorst, maakt je niet dik en is gezond. Als je niet gewoon bent om water de drinken, zal je er in het begin wat moeten aan wennen. Bovendien zal je merken dat je darmen beter hun werk gaan doen als je meer water drinkt.

Ik hou niet van frisdrank, ook al kies je voor de 'light' of 'zero' versie, toch blijft het ongezond.

Koffie of thee kan je wel drinken (op voorwaarde dat je er geen suiker of honing bij doet), maar drink deze met mate.

Fruitsap is ook geen goede optie. In fruit zit namelijk veel suiker (natuurlijke suikers, dat wel, maar het blijft suiker). Als je een stuk fruit eet, krijg je naast de suikers ook vitamines en vezels binnen, maar bij fruitsap verdwijnen de natuurlijke vitamines tijdens het productieproces en bij veel fruitsappen zijn ook de vezels verdwenen. Wat blijft er over? Suiker!

En dan hebben we nog alcohol. Alcohol droogt het lichaam uit, dus kan het zeker niet als vervanging van water dienen. Daarnaast zitten in alcoholische dranken vaak suikers, en er zit alcohol in wat ook niet goed is voor het lichaam. Ik voelde mij meestal verplicht om cava te drinken tijdens feesten. Ik zwichtte voor het 'gepush' van mijn omgeving om toch maar een glaasje mee te drinken, terwijl ik het eigenlijk niet lekker vond. Dus heb ik mij sinds een paar maanden voorgenomen om enkel nog alcoholische dranken te drinken die ik lekker vind en als ik er zelf zin in heb. Ik vind het namelijk stom om extra calorieën in te nemen door iets te drinken wat ik eigenlijk niet lekker vind en dat niet gezond is. Ik weet dat veel mensen beweren dat een glaasje cava of wijn per dag geen kwaad kan of zelfs gezond is, maar ik heb daar mijn twijfels bij omdat volgens mij de negatieve effecten van alcohol zwaarder doorwegen dan de eventuele positieve effecten van andere stoffen in die dranken.


Hoe begin je er aan?

Een volwassene zou minimum een liter water per dag moeten drinken. Je mag gerust meer drinken, dus hou je vooral niet in. Als je meestal veel minder drinkt, zal je de eerste dagen je best moeten doen om deze hoeveelheid binnen te krijgen. Maar na een paar dagen ben je het gewoon en kan je niet meer zonder. Waarschijnlijk zal je dan ook merken dat je vaker moet plassen. Je lichaam zal zich aanpassen zodat je na een paar dagen niet meer zo vaak naar het toilet moet.

Zorg dat je steeds water bij de hand hebt.

Voorzie voor op het werk voldoende water. Werk je een volle dag, dan mag je gerust een liter water voorzien. Werk je een halve dag, voorzie dan een halve liter water. Krijg je gratis water op het werk? Vul dan steeds je glas of fles aan zodat je nooit zonder water komt te zitten.

Neem overal water mee: in de wagen, op de fiets, als je je beurt moet afwachten bij de dokter of in het stadhuis, ... Je kan gemakkelijk overal water mee nemen in deze Dopper drinkfles.

Drink ook thuis voldoende. Zet een vol glas klaar op een plaats waar je vaak voorbij komt. Als je aan de computer gaat zitten of even rust neemt in de zetel, neem dan ook een glas water mee.

Als je echt niet zonder frisdrank of fruitsap kan, beperk je dan tot één glas (20 cl) per dag en neem de tijd om er écht van te genieten.

Wil je geen zuiver water drinken dan kan je een schijfje citroen of appelsien in je glas water leggen, zo krijgt het water toch een licht smaakje.

Drink overdag voldoende zodat je 's nachts geen dorst hebt. Het is geen goed idee om 's avonds een glas of een fles water mee te nemen naar bed. Als je 's nachts water drinkt word je wakkerder dan dat je gewoon even de ogen opent, je omdraait en verder slaapt. Daarnaast zal je door het vele drinken 's nachts uit bed moeten om te plassen, terwijl je lichaam er normaal gezien net voor zorgt dat je 's nachts minder urine aanmaakt zodat je niet moet opstaan om te plassen. Het lichaam wordt 'nachtelijk drinken' snel gewoon waardoor je het gevoel hebt dat je niet zonder kan. Dus, tenzij op doktersadvies of tijdens een ziekteperiode, geen water mee nemen naar bed.

Mijn doel? Moeilijk uit te drukken. Voldoende water drinken, enkel in uitzonderlijke gevallen een glas frisdrank, sap of alcohol drinken.



Eten

Deze manier van vermageren is geen dieet. Hier komt dus geen lijst van voedsel dat je niet meer mag eten of dat je niet mag combineren met andere producten.

Het voornaamste is om je gezond verstand te gebruiken.

Probeer ongezond voedsel te beperken en veel groenten en fruit te eten.

Bij veel mensen moeten ook de porties beperkt worden. Yep, bij mij ook. Toen we deze zomer op reis gingen met een groep vrienden, aten we een vier-gangen menu. Iedereen was aan het klagen dat het zo veel was, dat ze het niet op kregen en de meesten lieten van elke gang een deel staan. Ik niet! Ik at met gemak alles op en als ze nadien nog een doos chocolaatjes op de tafel hadden gezet, zou ik met veel smaak daar ook nog van gesnoept hebben. Toen besefte ik dat er iets grondig mis was met mijn eetpatroon.

Heel wat mensen hebben last van voedselallergieën of -intoleranties. Toen mijn jongste zoon een paar dagen oud was en de vroedvrouw op bezoek kwam om me te helpen met de borstvoeding, zag ze mijn ontbijttafel staan en zei ze meteen dat ik moest stoppen met koemelk drinken en chocolade eten. Dit zou het buikje van mijn zoontje ten goede komen en zelf zou ik sneller mijn oud gewicht terug krijgen. En ze had gelijk! Sindsdien dronk ik rijstmelk en een hele tijd at ik niets waar chocolade in zat. Zo'n jaar geleden begon ik wel weer koemelk te drinken en chocolade stond al een hele tijd weer op het menu. Maar ik voelde dat mijn darmen niet echt akkoord waren. Mijn acupuncturist zorgde voor een nieuwe wake-up-call en sinds onze reis deze zomer drink ik opnieuw geen koemelk meer.


Hoe begin je er aan?

Ontbijt

Eet zo weinig mogelijk wit brood, kies liever voor bruin- of meergranenbrood.

Kies liever voor kaas of vlees dan voor choco, hagelslag, speculoos(pasta), ... op de boterham.
Varieer! Een dag brood, een dag ontbijtgranen, een dag havermoutpap, ...

Heb je de gezellige gewoonte om elke zondag ontbijtkoeken te eten, dan hoef je dit niet op te geven. Eventueel kan je één koek minder eten en vervangen door een bruin broodje met beleg of door ongezoete yoghurt met fruit of je kan eens chocolade- of suikerbrood kopen in de plaats van ontbijtkoeken.

Let op met ontbijtgranen! Die lijken vaak gezonder dan ze echt zijn. De grote merken laten ons graag geloven dat je vermagert door hun ontbijtgranen te eten en als je op de doos kijkt, lijkt het inderdaad dat je per portie niet veel calorieën inneemt. Maar kijk dan eens hoe groot die portie is. Meestal is dit 30 gram. Ik kan je verzekeren dat ik niet voldoende heb met 30 gram ontbijtgranen. Voor mij is 50 gram realistischer, maar dat wil dus wel zeggen dat ik heel wat meer calorieën binnen krijg dan er op de doos staat.

Middag- en avondmaal

Kies een klein bord voor een warme maaltijd. Hierdoor ga je minder eten.

Zet de kommen op de tafel en schep zelf je eigen bord op, zo kan je kiezen hoeveel je neemt. Mijn partner heeft namelijk de gewoonte om mij elke keer veel te veel op te scheppen waardoor ik geneigd ben om meer te eten dan nodig is.

Wissel af tussen aardappelen, rijst, couscous, pasta, ... en eet er niet te veel van.

Gebruik niet te veel olie of boter bij het koken.

Eet zo weinig mogelijk saus. Mayonaise is heel vet, in ketchup zit veel suiker, ... Maar ook kaassaus is niet gezond en mag dus niet dagelijks op het menu staan.

Eet je graag twee keer per dag warm, dan is dat geen probleem zolang je niet te veel eet en zo gezond mogelijk.

Eet je liever twee keer per dag brood, dan kan dat ook. Eén van de twee keren kan je er bijvoorbeeld wel komkommer of tomaatjes bij eten.

Ga je graag op restaurant dan hoef je dat ook niet te beperken. Je kan wel kiezen voor gezondere maaltijden of rijst vragen in de plaats van frietjes, een dessertje delen, een 3-gangen menu kiezen in de plaats van 4-gangen, ...


Tussendoortjes

Gebruik ook hierbij je gezond verstand.

Ontbijt je om 9u en is het middagmaal al om 12u dan hoef je in de voormiddag geen tussendoortje te nemen.

Een stuk fruit is ideaal als tussendoortje in de voormiddag. In de namiddag is dit meestal niet voldoende om tot het avondmaal rond te komen. Beperk het aantal porties fruit tot maximaal 5 per dag. Zoals ik eerder al zei, zit er in fruit namelijk veel suiker (naast vitamines en vezels). Tot maximaal 5 porties per dag weegt het goede van de vitamines en vezels door tegenover de suikers. Maar als je nog meer fruit eet, neemt je lichaam de vitamines niet meer op waardoor het positieve van fruit niet meer opweegt tegen het negatieve van de suikers.

In de namiddag kan je kiezen voor ongezoete yoghurt met stukjes vers fruit.

Als je van noten houdt, kan je die ook als tussendoortje eten, maar ook hierbij niet overdrijven. Een handvol per dag is zeker voldoende.

Ben je verlekkerd op een koekje of een stukje chocolade in de namiddag, dan kan je dit blijven eten zolang het iets kleins is. Het is namelijk de bedoeling dat je je goede gewoontes volhoudt en niet opgeeft na een paar weken omdat je veel te veel zin hebt in koekjes of chocolade.

Na het avondmaal hoef je niets meer te eten, ook al hebben veel mensen die gewoonte. Dus kan je deze gewoonte beter afleren of vervangen door iets kleins kort na het avondmaal.

Mijn doel? Kleinere porties eten, gezondere tussendoortjes, de dagelijkse boterham met choco vervangen door gezondere alternatieven.

Nog enkele opmerkingen en tips
  • Ik ben geen deskundige. De bovenstaande manier om te vermageren is er gekomen uit eigen ervaring en omdat ik te 'lui' ben om een echt dieet te volgen. En aangezien ik denk dat er nog mensen in deze situatie zitten, wil ik mijn ideeën delen.
  • Gebruik je 'gezond verstand'. Niet enkel op het vlak van wat je gaat eten, maar ook op het vlak van de doelen die je stelt. Probeer niet minder te wegen of er magerder uit te zien dan gezond voor je is.
  • Het is soms beter om er iets volumineuzer uit te zien en gelukkig te zijn dan graatmager en ongelukkig.
  • Volg het advies van je arts. Mag je niet veel bewegen omwille van je hart of longen, kan je bepaalde bewegingen niet maken: vraag dan bewegingsadvies aan je arts. Heb je een voedselallergie of -intolerantie: hou je dan aan de aanbevelingen van een deskundige.
  • Tijdens, of vlak voor, de menstruatie kan je meer wegen of er dikker uit zien dan tijdens de rest van je cyclus. Wees je hiervan bewust zodat je niet gaat panikeren. Heb je even een (chocolade)vreetbui tijdens je menstruatie geef er dan een beetje aan toe, maar probeer niet te overdrijven. Het is niet de bedoeling dat je in een periode waarin je je al niet goed voelt (wat bij veel vrouwen toch het geval is tijdens de menstruatie) nog slechter gaat voelen omdat je niet mag eten wat je wil. Wees er jezelf wel van bewust dat wat je extra eet tijdens de menstruatie er ook zal blijven aan plakken.
  • Spieren wegen meer dan vet. Als je meer gaat bewegen en dus spieren kweekt, zal je wel vet verliezen, maar het is mogelijk dat je gewicht slechts heel traag daalt, hetzelfde blijft of zelfs stijgt. Kijk daarom ook naar het uitzicht van je lichaam. Misschien valt het verloren vet aan je buik nog niet op, maar zie je wel dat je armen en billen al wat steviger geworden zijn.
  • Spieren verbruiken meer energie dan vet. Dus hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je nodig hebt om je lichaam in stand te houden en dus mag je dan wat meer eten (of zal je sneller vermageren als je het zelfde blijft eten).
  • Ik hou wekelijks mijn vorderingen bij. Mijn gewicht en de omtrek van mijn buik schrijf ik op zodat ik het verschil zie. Je kan dagelijks op de weegschaal staan, maar dit kan een verkeerd beeld geven. Ik heb al gezien dat ik na een ongezonde dag toch minder woog. Dit mag je natuurlijk niet als bewijs zien dat je ongezond mag eten en toch gaat vermageren. Na een paar dagen zal het gewicht er toch beginnen aanplakken.

*** Deze blog kan links naar een partnerprogramma bevatten ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten