donderdag 29 september 2016

Vermageren zonder Dieet - Werkt het echt?

De Draad van Ariadne

In mijn vorig artikel 'Vermageren zonder Dieet' kan je lezen hoe je zonder té veel moeite kan vermageren.
Maar werkt het echt?
Ja! En ik ben daar het levende bewijs van.
Wekelijks geef ik jullie hier een zicht op mijn gewicht, mijn buikomtrek, wat beter kon en mijn bedenkingen.
Het is belangrijk om eerst na te denken over een haalbaar einddoel.
Tegen de feestdagen (nog zo'n vier maanden vanaf nu) wil ik een kilo of 5 tot 7 minder wegen. Met een klassiek dieet heb je hiervoor geen vier maanden nodig, maar ik weet dat ik een dieet niet vol hou, dus ga ik op een trage, vol te houden manier vermageren.
Tegen volgende zomer (over 10 maanden) wil ik 10 kilo lichter wegen en zo mijn gewicht van voor mijn zwangerschappen bereikt hebben.
Nog belangrijker dan mijn gewicht, is het uitzicht van mijn lichaam. Ik wil af van mijn buikje en van de cellulitis over heel mijn buikstreek. Ik wil dat mijn armen en benen steviger zijn, dus meer spieren en minder vet.
En nóg belangrijker dan een goed uitziend lichaam is dat ik mij goed in mijn vel wil voelen. Maar ik ben er zeker van dat dit ook in orde komt.

Om dit einddoel te bereiken wil ik volgende doelen behalen:
  • Slaapdoel: tegen 22u gaan slapen
  • Bewegingsdoel: dagelijks minimaal 5 000 stappen zetten en wekelijks 1 keer naar de stad en terug fietsen (+/- 10 km)
  • Drankdoel: veel water drinken en alcohol en zoete dranken tot een minimum beperken
  • Voedingsdoel: dagelijks gezonder en minder eten, gezondere tussendoortjes kiezen en op feestjes minder eten of gezondere keuzes maken

De Draad van Ariadne

Dag 0
73,7 kg
buikomtrek 98 cm
Tegen de feestdagen wil ik dus maximaal 68,7 kg wegen.

Dag 7
72,7 kg
buikomtrek 96 cm
Gezondere voeding kiezen lukt goed. Het is nog mooi weer en we hebben veel fruit in huis.
Dagelijks heb ik meer dan 5 000 stappen gezet en ook het fietsen is gelukt

Dag 14
72,3 kg
buikomtrek 97,5 cm
Mijn buikomtrek is weer gestegen omdat ik al een paar dagen niet naar het toilet ging, misschien moet ik weer wat beter op mijn voeding letten zodat mijn darmen beter kunnen werken.
Twee dagen heb ik minder dan 5 000 stappen gezet. Zondag lijkt een moeilijke dag om veel te bewegen. Ik ben wel twee keer naar de stad gefietst.

Dag 21
72,3 kg
buikomtrek 96 cm
Mijn buikomtrek is weer zoals vorige week, oef! Maar mijn gewicht is niet gedaald, waarschijnlijk komt dit omdat mijn maandstonden er zitten aan te komen, dus maak ik mij geen grote zorgen.
Ik stapte niet elke dag voldoende, maar ik ging 2 keer naar de stad met de fiets.
Ik merk dat mijn armen steviger worden en mijn shorts minder spannen rond mijn billen. We gaan dus de goede kant op!
Het fietsen lukt ook al heel wat beter. Ik ga vlotter de brug over, ben minder buiten adem en kan sneller fietsen.
Op tijd gaan slapen wordt moeilijker, ook al merk ik dat ik dan de volgende dag vermoeider ben, tijd om extra te letten op mijn slaapgewoontes.

Dag 28
71,9 kg
buikomtrek 96 cm
Ik ging twee dagen na elkaar met de fiets naar de stad. Ik merk dat ik dan minder gemotiveerd ben om de rest van de week nog te fietsen. Dit wordt dus een aandachtspunt voor volgende week aangezien ik dan opnieuw twee dagen na elkaar een afspraak in de stad heb en het risico bestaat dat ik daarna niet meer met de fiets ga rijden.
Deze week stapte ik opnieuw vijf dagen voldoende.
Om sneller te vermageren wordt het tijd dat ik beter op mijn voeding ga letten. Dit is voor mij duidelijk een moeilijk punt.
Ook het slapen lukt nog steeds niet goed. Volgende week beter!

Dag 35
72 kg
buikomtrek 96,5 cm
Dit ziet er niet zo goed uit! Maar ik heb een verklaring: deze week liet ik een plekje weg halen op mijn grote teen, de wonde werd genaaid waardoor ik niet goed kon (en kan) stappen. Drie dagen later stootte ik mijn andere voet met als resultaat een grote snee in mijn andere grote teen. Sindsdien mank ik aan twee kanten. De snee geneest goed, maar ik heb zo mijn twijfels bij de genezing van die genaaide wonde. Komende week zal ik dus opnieuw niet veel kunnen stappen.
Daarbovenop kwam nog een familiefeest met veel te veel (en veel te lekker) eten. Van de taarten at ik slechts twee kleine stukjes. De aperitiefhapjes heb ik wel gegeten, maar dat waren er gelukkig niet zo veel. Het hoofdgerecht was ook heel lekker, maar ik heb me kunnen beperken tot kleine porties. Maar toen kwam er een tweede dessert met verschillende soorten kaas, een dessert met fruit en mascarpone, neuzekes, dadels, vijgen, ... ik heb van alle soorten kaas een klein stukje geproefd, een potje fruit met mascarpone en een dadel gegeten en mij beperkt tot één neuzeke.
Komende week zal ik extra letten op mijn voeding en proberen drie keer te gaan fietsen aangezien ik deze vorm van beweging wel kan doen met pijnlijke tenen.

Dag 42
71,5 kg
buikomtrek 96 cm
Jihaaa!
Dat ziet er goed uit! Ik ben superblij met dit resultaat! Maar ik heb er dan ook hard voor gewerkt.
Ik lette op mijn voeding: geen zoete tussendoortjes meer, kleinere porties, meer fruit en groenten, ...
Maar ik ging wel een keertje uiteten: een 3-gangen menu met een glas kir.
Ik ben drie keer gaan fietsen deze week. Twee keer de gewone weg en één keer een beetje verder. Stappen lukte nog steeds niet goed, maar dinsdag mogen de draadjes uit mijn teen, dus vanaf dan zal ik wel weer beter kunnen stappen en opnieuw 5000 stappen per dag kunnen halen.
Voor volgende week staat er nog niets speciaals op het programma: geen etentjes, geen uitstapjes; ik heb drie afspraken in de stad waarvan twee op de zelfde dag gepland, maar die sluiten niet aan op elkaar, dus waarschijnlijk zal ik op één dag twee keer naar de stad fietsen en een andere dag één keer.
Hopelijk haal ik zo tegen eind volgende week 71,0 kg.

Dag 49
71.4
buikomtrek 96 cm
Deze week reed ik drie keer naar de stad met de fiets.
Verder lette ik nog wat op mijn eten.
Mijn buikomtrek blijft al een tijdje gelijk, maar ik krijg wel de opmerking dat ik veel vermagerd ben. De meesten geloven zelfs niet dat ik 'slechts' 2,5 kg vermagerd ben.

Dag 56
70.8
buikomtrek 96 cm
De herfst is in het land, dus mijn hoeveelheid beweging neemt meteen een duik al probeer ik toch nog 5000 stappen per dag te halen.
Verder blijf ik letten op mijn voeding. Geen ongezonde tussendoortjes meer. Ik moet wel weer meer water gaan drinken.

Dag 63
70,2 kg
buikomtrek 96 cm
Wat ben ik blij! Die '6' op de weegschaal komt nu toch wel heel dichtbij!
Ik ben nu twee maanden bezig met op mijn voeding te letten, meer bewegen, proberen vroeger te gaan slapen en meer te drinken en ik ben al 3,5 kg kwijt.
Deze week kocht ik het eerste boek 'Nooit meer Dieten' van Sandra Bekkari. De bedoeling is om (nog) gezonder te eten en om gezonde tussendoortjes te maken voor mij en de kinderen. De kinderen eten namelijk veel (ongezonde) koeken. Ze eten in de voormiddag een stuk fruit op school en in de namiddag een koek, als ze thuiskomen eten ze nog een koek en als er in de klas een feestje was hebben ze op één dag drie zoete tussendoortjes gegeten. Dus wil ik hen zeker één keer per dag een gezond tussendoortje geven ipv een koek.
Verder zou je je van het gezonde eten van Sandra Bekkari beter voelen, fitter, er beter uitzien, ... dus daar doen we het ook voor. En de Sana-methode (leefwijze van Sandra Bekkari) sluit volledig aan bij de punten waar ik probeer op te letten.
De vooruitzichten op het vlak van mijn gewicht voor volgende week zijn iets minder goed: we gaan een paar dagen naar zee, daarna uiteten en dan nog een citytrip. Ik hoop maar dat het me lukt om toch redelijk gezond te blijven eten.


De Draad van Ariadne


Hoe gaat het bij jou? Voel je ook dat je meer spieren krijgt? Of is jouw buikomtrek al verminderd? Of misschien is jouw gewicht al gezakt?
Laat het gerust weten in een reactie hieronder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten