vrijdag 17 juli 2015

Héél eenvoudig choco-receptje

Choco maken lijkt ingewikkeld en tijdrovend zodat ik er niet durfde aan te beginnen. Maar mijn buurvrouw gaf mij dit eenvoudig en snel receptje:

  • Verwarm 250 ml room in een kookpot.
  • Voeg 100 gram chocolade toe.
  • Roer tot een homogene massa (niet koken)
  • Giet in een potje of een bokaal en doe er een deksel op.
  • Zet een paar uur in de koelkast om op te stijven.

Naar smaak of rekening houdend met voedselallergie- of intolerantie kan je de ingrediënten aanpassen.
Ik gebruik bijvoorbeeld altijd light room van Alpro omdat ik moeilijk koemelk verteer.
Je kan bruine of zwarte chocolade gebruiken of chocolade met een hoog cacao-gehalte.
Chocolade met stukjes noot zou ook moeten lukken of je kan er zelf fijngehakte noten aan toevoegen.
Ook kan je chocolade kiezen met weinig suiker. Zo bestaat er van Boni (Colruyt) chocolade met slechts 24 gram suiker per 100 gram.
In het begin is het wel even aanpassen aan de smaak die toch heel anders is dan de choco die je in de supermarkt koopt, maar met dit recept heb je meer controle over de ingrediënten die in de choco zitten.
Let er wel op dat je de choco snel genoeg op eet want hij blijft maar zo lang goed als dat er op de verpakking van de room staat (meestal 5 of 7 dagen). Maar geen nood, meestal is de choco al veel eerder op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten