dinsdag 14 juli 2015

Wat te doen bij een keukenbrand?

Iedereen weet wel dat je een pot of een pan op het fornuis nooit alleen mag laten. Als je de telefoon wil opnemen of de voordeur gaat opendoen, zet je eerst het vuur uit. Maar zelfs als je in de keuken blijft, kan het mis gaan (en ja hoor, ik spreek uit ervaring).
Nog vlug even iets afwassen of even opruimen en ondertussen vergeten dat het fornuis al aan staat kan een brandje veroorzaken, zelfs als je geen echt 'vuur' in de keuken hebt (ik heb een inductiekookplaat).


Wat gebeurde er bij mij?

Ik wilde nog snel groenten stoven in een kookpot om soep te maken vóór ik de kinderen van school moest halen. Er zat al een geutje olie in de pot en ik zou nog snel een lepel afwassen, maar vergat daarbij dat ik de kookplaat heel hard had gezet om zo snel mogelijk te kunnen beginnen.
Toen ik besefte dat mijn pot al te lang op het fornuis stond was er nog geen vuur. Ik trok de pot naar een kouder deel van de kookplaat en ... "woooosh" ... de olie vatte vuur.


Wat doe je dan best?

Mijn eerste reactie was: "mama bellen om te vragen wat ik moet doen". En nee dus, dat is geen goed idee. Probeer niet te panikeren (en als dat wel gebeurt verman je dan onmiddellijk weer), ga niet bellen naar mama, je partner of ik-weet-niet-wie en zelfs de brandweer bellen kan nog even wachten als het vuur enkel in de pot zit. Als het vuur al verspreid is (dampkap, aanrecht, gordijnen, tapijten, ...) bel dan wel onmiddellijk de brandweer en zorg dat jij en alle andere personen in het gebouw zo snel mogelijk buiten geraken.

Hou kinderen en huisdieren uit de buurt.

Giet NOOIT water over een brandende pot of pan! Dit veroorzaakt een steekvlam die het hele huis in lichterlaaie zet.

Neem een handdoek en maak hem nat onder de kraan, wring uit zodat het niet druppelt. Wikkel de handdoek rond je handen en leg hem voorzichtig op de brandende kookpot.

In dit eerste filmpje wordt heel goed getoond hoe je de handdoek moet vasthouden om je handen niet te verbranden en wat er gebeurd als je probeert te blussen met water.


In dit filmpje tonen ze ook wat er gebeurd als je water in een brandende pot gooit, maar doordat hier een dak boven de frietpot staat zie je beter wat het resultaat in jouw keuken zou zijn.




Ik had schrik dat het vuur toch nog door die handdoek zou branden, dus nam ik een tweede handdoek uit de kast, nat maken, uitwringen en bovenop de eerste handdoek leggen. Daarna maakte ik nog doeken vochtig en drapeerde ik ze rond mijn kookpot om die zo snel mogelijk af te koelen.

Toen het vuur al enkele minuten gedoofd was, heb ik het schuifraam open gezet, de nog steeds afgedekte kookpot met ovenwanten en handdoeken vastgepakt en buiten op het gras gezet.

Daarna heb ik alle ramen open gezet zodat de vieze geur kon weg trekken.


Het resultaat

Een bruine plek in het gras.
Een kookpot voor het recyclagepark.
De handdoeken heb ik gewoon gewassen en gebruik ik nu nog steeds als keukenhanddoek. (Jaja, zelfs aan die allereerste handdoek valt niet te zien dat ik hem als blusdeken heb gebruikt)
En geen soep.


Brand in de oven of de microgolf

Als er binnen in de oven of microgolf vuur ontstaat open dan zeker NIET de deur. Schakel het toestel uit als het nog niet te warm is. Trek de stekker uit indien mogelijk, als dit niet kan, zet dan de zekering uit. Normaal gezien zal het vuur doven bij gebrek aan zuurstof. Daarom moet je wel de electriciteit kunnen afsluiten want veel ovens beginnen na het uitschakelen te ventileren om af te koelen, maar dit zorgt voor extra zuurstof voor het vuur.

Als het vuur niet dooft of al buiten de oven of de microgolf komt bel dan onmiddellijk de brandweer en zorg dat iedereen het gebouw verlaat.


Samenvatting

Een beperkte brand kan je zelf proberen blussen.
Als je pannikeert, niet weet wat je moet doen of als de brand groter is bel dan de brandweer. Zij geven aan de telefoon al tips over wat je best doet terwijl de brandweer onderweg is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten