zaterdag 21 november 2015

Broodpudding

Woensdag kocht ik twee grote broden bij een bakker hier in de buurt. Meteen als ik thuis kwam merkte ik dat het brood niet die lekkere vers-brood-geur had. En het voelde niet vers aan. Maar goed, één brood in de diepvries en één zo snel mogelijk op eten.
Vrijdagmiddag was het brood nog steeds niet op en at ik er nog twee sneeën van, maar toen was ik het beu. Met nog bijna een half brood te gaan begon ik op internet te zoeken naar receptjes voor het verwerken van oud brood.

Ik weet ook wel dat ik er broodpudding of verloren brood van kan maken, maar ik hoopte iets anders te vinden.
Niet dus!
Behalve broodkruimels om te paneren en broodkorstjes voor in de soep vond ik niets anders dan broodpudding en verloren brood. En aangezien ik niet van verloren brood hou, werd het broodpudding.

Enkele recepten lezen, maar telkens zag ik dat ik een ingrediënt te kort had. Grrr!
En toen vond ik het: een eenvoudig recept en ik had alles in huis.

Dus: brood in stukjes, recept lezen, melk met suiker opwarmen, recept lezen, brood weken, recept lezen ... Wat? 5 eieren? Ojee, dat had ik niet gezien. Oké dan wordt het een mengeling van verschillende recepten. Hopelijk wordt het lekker.

En of het lekker was! Ik heb een deel aan de buren gegeven en die waren er weg van. Mijn jongste zoon heeft er meer van gegeten dan goed voor hem was en ook mijn vriend vond het lekker.

Dus hier mijn geïmproviseerd recept voor broodpudding!

Ingrediënten

  • 300 gram oud brood
  • 500 ml melk en een beetje melk voor het puddingpoeder
  • 2 zakjes vanille suiker
  • 100 gram kristalsuiker
  • 1 zakje puddingpoeder
  • 2 eieren
  • een snuifje kaneelpoeder
  • parelsuiker, appel, peer, rozijnen of ander lekkers om er bij te doen


Recept

  • knip of snij het brood in stukjes
  • doe de melk en de suiker bij elkaar en warm op tot het lauw is
  • giet over het brood en laat weken, plet met een vork
  • los het puddingpoeder op in een beetje koude melk en giet over het brood, roer het mengsel even door
  • klop de eieren los met een beetje kaneelpoeder, meng het bij het brood
  • voeg naar smaak stukjes appel of peer, rozijntjes of parelsuiker toe
  • bak 45 minuten in een voorverwarmde oven aan 200 graden


Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten