dinsdag 4 augustus 2015

Klimop snoeien

Na een weekje vakantie aan zee volgt nu nog een weekje vakantie thuis. Hoog tijd om in het mooie weer de tuin op te knappen.

Ik begin met de klimop aangezien we volgend weekend een kleinschalig 2de verjaardagsfeestje hebben.

Voor
Na



Ik snoei de klimop met een snoeischaar. Je kan hem ook machinaal snoeien, maar ik vind het resultaat minder mooi en de loshangende takken worden niet goed gesnoeid.
Dus mijn 30 meter klimop werd vandaag bijgewerkt. Als ik de klimop nu een beetje te kort snoei, heeft die nog een week de tijd om opnieuw blaadjes te krijgen.






Het snoeisel steek ik in mijn compostvat. Dit vat gebruiken we niet om compost te verkrijgen, maar eerder om het verteerbaar tuin- en keukenafval kwijt te geraken. Wat niet in de ton past leg ik op een hoop aan de kant totdat de inhoud van de ton gezakt is en er voldoende plaats is om het tweede deel er in te stoppen.

Maar als ik eerlijk mag zijn zou ik nooit nog klimop aanplanten. Het was een idee van de buurvrouw en mijn vriend was akkoord, dus kon ik moeilijk weigeren. Maar na al die jaren heeft ook de buurvrouw er genoeg van. De klimophaag zorgt voor veel stof, spinnen en wespen en moet toch 2 à 3 keer per jaar gesnoeid worden. En daarbij komt nog dat we sinds zowat een jaar het snoeisel niet meer gratis op het containerpark kunnen achterlaten, vandaar dat het bij ons in het compostvat terecht komt.
Ik kijk stilaan uit naar andere planten als haag, maar dan wel iets met minder stof en snoeiwerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten