donderdag 30 juli 2015

Strandbloemen

Met het slechte weer kan ik niet in de tuin werken, dus is er tijd om wat te knutselen.
Op het strand worden nog vaak door kinderen bloemen uit crèpe papier verkocht. Het maken van de bloemen is erg leuk en als je ze niet wil verkopen op het strand, kan je ze ook als kleurrijke decoratie gebruiken. Let er wel op dat ze niet nat worden want dan gaat de kleur uitlopen.



Wat heb je nodig?
- crèpe papier in diverse kleurtjes
- potlood
- schaar
- meetlat
- iets rond om een cirkel te tekenen van ongeveer 10 cm diameter
- nietjes
- rekkertjes of plaklint
- rietje of ijzerdraad als stengel



Rol het crèpe papier uit zodat je in één keer 4 rijen van ongeveer 10 cm kan afknippen.


Plooi het afgeknipte blad crèpe papier opnieuw in vier en zet zowel bovenaan als onderaan om de 10 cm streepjes.



Verbind de hulpstreepjes en knip op de lijntjes, zo bekom je vierkantjes van ongeveer 10 cm.







Doe dit met verschillende kleuren papier





 Nu kan je kiezen hoeveel blaadjes je van welke kleur gebruikt. Voor het hart van de bloem gebruik ik geel papier, maar ik vind 2 blaadjes genoeg, dus knip ik er 2 af.


Leg het aantal blaadjes dat je wil gebruiken van elk kleur op elkaar.
Van de kleuren waarvan ik 4 blaadjes gebruik, knip ik de blaadjes nog niet los.



Ik begin met 2 blaadjes geel, daarna 4 blaadjes licht roze, 4 blaadjes donker roze, 4 blaadjes blauw en 4 blaadjes groen.









Meet het midden van het vierkant af.






Niet het rietje vast in het midden van het vierkantje.





Draai de stapel om en teken er een cirkel op. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een speelgoedbordje gebruiken.




Knip de cirkel uit en knip alle blaadjes los.


Knip streepjes in de cirkel om de bloemblaadjes te vormen.

Vouw elk blaadje naar boven om de bloem te vormen.
De eerste blaadjes mag je goed dicht knijpen zodat de nietjes niet zichtbaar zijn.
  



Het steeltje kan je afwerken met een stukje touw, een rekkertje of je kan er een stukje groen crèpe papier rond lijmen. Bij gebrek aan lijm koos ik voor een rekkertje.





Helemaal klaar!
















*** Deze blog bevat partnerlinks. ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten