maandag 6 juli 2015

Bevruchting van pompoenen en courgettes

Vorig jaar heb ik mij voor het eerst gewaagd aan het kweken van pompoenen en courgettes aangezien dit volgens iedereen zo gemakkelijk is.
Er verschenen eerst bloemen op de pompoenplanten. Veel bloemen. Maar geen pompoenen.
Ik was dan ook reuzeblij toen ik mijn eerste baby-courgette zag. Maar daar hing wel een knop van een bloem aan ?!  Het werd een mooie bloem, maar een paar dagen later begon die baby-courgette geel en slap te worden.

Tijd voor Google ...

Blijkt dat pompoenen en courgettes mannelijke en vrouwelijke bloemen maken. De mannelijke bloemen zitten gewoon aan een steel en de vrouwelijke bloemen hebben een vruchtbeginsel (een baby-courgette of een baby-pompoen dus).
Het moeilijke is dat beide bloemen maximum één dag open zijn en dat je beide bloemen op het zelfde moment nodig hebt voor de bevruchting en om dus grote pompoenen en courgettes te krijgen.

Vanaf toen begon ik te supporteren. Komaan bloem, opengaan! Blijf nog even open tot die volgende bloem open gaat! ...

Maar het mocht niet baten. Mijn grootste pompoen was welgeteld 4 cm groot en mijn courgettes hadden eerder wat weg van augurken.

En dan zeggen ze dat dat zo gemakkelijk is ?!

Maar ik geef niet op! Dit jaar proberen we het opnieuw, weliswaar  met een andere strategie.

Ik zaaide vier pompoenpitten en vier courgettepitten in potjes met compost. Ze mochten eerst binnen blijven en bij mooier weer en na de ijsheiligen verhuisden ze naar de tuintafel. Drie plantjes kwamen uit, drie kwamen omgekeerd uit (het zaadje kwam naar boven en het blad groeide eerst naar beneden en kwam dan in een bocht toch naar boven) en twee potjes bleven leeg. Zucht.
Op de markt in Sint-Truiden (een echte aanrader als je plantjes zoekt, veel uitgebreider assortiment dan in Oudenaarde) kocht ik nog vier plantjes bij zodat ik zeven plantjes had (die drie omgekeerde bleken niet levensvatbaar).

Toen de plantjes minimum twee bladeren hadden na hun kiembladeren heb ik ze in volle grond uitgeplant. 't Is te zeggen: mijn vriend heeft de moestuin omgespit, mijn zoon heeft een half putje gegraven en was het toen al beu en ik heb de rest van de putjes gegraven, gevuld met compost en daar de plantjes in gestoken. Ik had op dat moment eigenlijk totaal geen idee welke plant een pompoenplant was en welke een courgette dus staan ze lekker door elkaar. Maar bij nader inzien zijn er zeker vijf pompoenplanten, één courgetteplant en één zielig plantje dat er nu pas wat bovenop komt na al die nachtelijke slakkenaanvallen en dus is het van die laatste nog steeds niet duidelijk wat het is.

Maar het resultaat mag er zijn:








Dit is een courgetteplant met in de zon drie baby-courgettes waarvan de rechtse duidelijk niet bevrucht werd. Links en rechts, half in de zon staan knoppen van mannelijke bloemen. En in de schaduw zitten nog zeker twee baby-courgettes klaar om binnenkort bevrucht te worden.
Spannend !!











En hier een pompoenplant.
Linksboven een duidelijke baby-pompoen en aangezien deze al veel groter is dan zijn broertje rechts onder hem die een paar dagen eerder heeft gebloeid, vermoed ik dat die wel eens bevrucht zou kunnen zijn.
Rechts zitten mannelijke bloemen.
De pompoenplant kan klimmen op de tuinafsluiting, maar ik heb hem in het begin wel even zelf de weg getoond.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten