zondag 5 juli 2015

Hemden strijken

Ik hoor van veel vriendinnen dat ze echt niet graag strijken. Bij mij ligt dat enigszins anders, ik ga nog liever strijken dan dat ik moet dweilen of het sanitair poetsen. Maar ik denk dat bijna iedereen het er over eens is: hemden strijken is een hel.
Een paar tips zijn dus zeker welkom.

De eenvoudigste oplossing is: geen hemden dragen en vragen aan je partner om dat ook niet te doen. Niet evident natuurlijk als er verwacht wordt dat je dagelijks in een vers hemd op het werk verschijnt. Mijn vriend zit in deze situatie, dus ook hier is dit geen oplossing voor het hemden-strijken-probleem.

Je kan ook aan je (schoon)moeder vragen om de hemden, of dan maar meteen de volledige was, te strijken maar niet elke (schoon)moeder ziet dit zitten. En een strijkdienst inschakelen is ook niet voor iedereen haalbaar.

Wat wel iedereen kan doen is bij de aanschaf van nieuwe hemden niet enkel op de maat en de prijs te letten, maar ook eens aan die arme strijk(st)er denken en strijkvrije hemden kopen (easy iron of zelfs non iron). Geen idee wat de fabrikant met deze hemden gedaan heeft, maar het verschil met gewone hemden is duidelijk merkbaar.

En als je dan toch nieuwe hemden koopt, koop er dan maar meteen een hele hoop. Ik denk dat mijn vriend wel bijna 20 hemden heeft die hij regelmatig draagt. Hierdoor kan je een wasmachine vullen met enkel hemden en hoef je minder vaak te wassen.

Ik was de hemden ongeveer om de twee weken, ik heb er dan een stuk of 16 tegelijk in de machine zitten op het strijkvrij programma (bij mij zwiert dit aan 1200 toeren per minuut).
Na het wassen vliegen de hemden meteen de droogkast in op het strijkdroog programma.
Daarna meteen ophangen op kapstokken en kragen en mouwen fatsoeneren.
Hang de kapstokken op een droogrek zodat de hemden verder kunnen drogen.
Et voila, alle hemden die er fatsoenlijk uitzien vliegen zo de kast in. De rest wordt toch nog gestreken, maar dit gaat veel sneller dan hemden die harder gezwierd werden of die in een wasmand gepropt werden in afwachting van het strijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten